In het verleden zijn bedrijven die Biddinghuizen rijk is bezocht en beschreven in de BHZNet rubriek: Dorp in Bedrijf. Hier vindt u de archieven hiervan.
Geboren en getogen in Biddinghuizen en al sinds zijn 23e zelfstandig. Peter Evers opereert met zijn rijschool vanuit huis en vooral in de omgeving van Biddinghuizen. Deze week te gast in de rubriek ‘Dorp in Bedrijf’.
Op bezoek bij Verkeersschool Peter Evers
Geboren en getogen in Biddinghuizen en al sinds zijn 23e zelfstandig. Peter Evers opereert met zijn rijschool vanuit huis en vooral in de omgeving van Biddinghuizen. Deze week te gast in de rubriek ‘Dorp in Bedrijf’.
“Ik ben begonnen in loondienst bij Van Buuren in Ermelo. Binnen twee jaar had ik het idee dat ik een rijschool ook zelfstandig zou moeten kunnen runnen, dus begon ik voor mijzelf”, vertelt Evers. November 1991 is alweer bijna 16 jaar geleden, dus voor veel mensen is Evers geen onbekende. “In het begin had ik vooral leerlingen uit Harderwijk en Ermelo, maar doordat er een instructeur in Dronten stopte, kon ik die klanten overnemen. Toen ik vervolgens zelfstandig werd, mocht ik deze klanten blijven bedienen.”
Uitbreiding
Autorijschool Peter Evers is ondertussen veranderd in ‘Verkeersschool Peter Evers’. Dat heeft alles te maken met het uitbreiden van het aanbod. Mensen kunnen niet alleen voor een autorijbewijs bij Evers terecht, maar ook voor het rijbewijs E (grote aanhangers) is er regelmatig klandizie. Evers: “Hierbij moet je denken aan mensen die op een akkerbouwbedrijf werken of particulieren die met een paardentrailer de weg op willen.” Ook mensen die wat meer op leeftijd zijn of tijdens de ‘gewone’ rijlessen moeite blijken te hebben met schakelen, kunnen alsnog lessen volgen in een automaat. “Je krijgt dan wel een notitie op je rijbewijs, welke inhoudt dat je alleen in een automaat mag rijden. Maar je mag tenminste wel de weg op”, aldus Evers. Niet alleen in de breedte is Evers uitgebreid, want ondertussen rijdt er een tweede auto rond met ‘Peter Evers’ op het dak.
De theorieruimte
Theorie
Ruim drie jaar geleden werden de theorielessen, die worden gegeven in perioden van zes weken, nog gegeven vanuit de garage aan de Gerstehof. Evers: “We hebben de garage verbouwd en sindsdien een prachtig theorielokaal met ruimte voor zo’n twintig cursisten boven de garage.” Waar mensen denken dat ‘theorie’ nog hetzelfde betekent als toen zij zelf dit examen aflegden, hebben zij het mis. “Het theorie-examen wordt steeds moeilijker”, vertelt Evers. “Vroeger kon je kiezen uit antwoord Ja of Nee. Tegenwoordig zijn het A-B-C-vragen en daarbij steeds meer open vragen. Hiermee wordt het gokelement verkleind.” De verwachting is dan ook dat mensen die meer moeite hebben met leren ook steeds meer moeite krijgen om te slagen voor het theorie-examen. “Maar natuurlijk kun je altijd nog een individueel examen aanvragen om aan te tonen dat je theoretisch voldoende onderlegd bent”, vertelt Evers.
Praktijk verandert ook
Niet alleen de theoriestof verandert met de jaren. Eerder deze week was al in het nieuws dat ook het praktijkexamen gaat veranderen en dat betekent dat Evers ook zijn lesmethode hierop moet aanpassen. Evers: “Omdat het verkeer steeds drukker wordt en is gebleken dat mensen in de beginperiode van hun rijbewijs meer aanrijdingen veroorzaken, moeten mensen zelfstandiger leren rijden.” Hierbij valt te denken aan een instructie als ‘rijd maar naar het ziekenhuis’ in plaats van ‘bij de volgende kruising linksaf’. Mensen moeten dus zelf ook letten op de wegbewijzering en moeten zich zo meer als ‘echte’ verkeersdeelnemer gedragen. Ook een navigatiesysteem mag hierbij gebruikt worden. Evers: “Deze examens worden volgend jaar pas afgenomen, maar nu al moeten we hier onze lesvorm op aanpassen.
Percentage
De markt is vervuld van rijscholen en ook in onze regio is Peter Evers niet de enige. Toch lukt het hem om mensen vanuit de hele regio aan te trekken. “De meeste leerlingen komen natuurlijk uit de gemeente Dronten, maar ook mensen uit Lelystad hebben de weg naar ons al gevonden”, aldus Evers. Dit heeft alles te maken met de goede slagingspercentages die de verkeersschool haalt. Evers: “Mensen oriënteren zich steeds beter en kijken dus ook via internet vaak bij de statistieken van het CBR. Ons slagingspercentage van rond de 85% is hoog, dus hebben mensen meer vertrouwen in een goede afloop.”
Hoewel Evers al eens benaderd is ander werk te gaan doen, is hij dit nog lang niet van plan. “Het opleiden van mensen, zodat ze veilig de weg op kunnen bevalt met nog veel te goed”, vertelt Evers. “Zolang ik dat gevoel nog heb, zal ik dit nog wel wat jaren blijven doen,” besluit hij het gesprek.
Adres | : | Gerstehof 19 |
Postcode | : | 8256 GJ |
Plaats | : | Biddinghuizen |
Tel | : | 0321-333169 |
: | info@verkeersschoolevers.nl | |
Website | : | http://www.verkeersschoolevers.nl |