In het verleden zijn bedrijven die Biddinghuizen rijk is bezocht en beschreven in de BHZNet rubriek: Dorp in Bedrijf. Hier vindt u de archieven hiervan.
Kraaikamp Wagenbouw is op het moment dat we het bedrijf bezoeken de trotse ‘bewoner’ van een nieuw pand aan de Loofklapper. Tot eind 2006 zijn de activiteiten verricht aan de Havenweg en sinds 2007 is het nieuwe pand betrokken. We spreken met Jeroen van Zandbergen, Wendy van Zandbergen-Kraaikamp en eigenaar Kees Kraaikamp.
Op bezoek bij Kraaikamp Wagenbouw
Kraaikamp Wagenbouw is op het moment dat we het bedrijf bezoeken de trotse ‘bewoner’ van een nieuw pand aan de Loofklapper. Tot eind 2006 zijn de activiteiten verricht aan de Havenweg en sinds 2007 is het nieuwe pand betrokken. We spreken met Jeroen van Zandbergen, Wendy van Zandbergen-Kraaikamp en eigenaar Kees Kraaikamp.
“We hebben geen halfgebouwde producten mee hoeven nemen met de verhuizing naar de Loofklapper,” vertelt Jeroen van Zandbergen. De verhuizing is dan ook goed verlopen. “Het oude pand aan de Havenweg wordt alleen nog gebruikt om een lopende opdracht af te ronden. Voor de rest doen we alles al hier.”
Jeroen is pas sinds oktober 2005 het bedrijf komen versterken na een baan bij Fitacc in Dronten. Het karakteriseert familiebedrijf Kraaikamp dat de schoonzoon van de eigenaar ook bij het bedrijf is komen werken. “Behalve Wendy, mijn schoonvader en ik werken ook mijn schoonzus en schoonmoeder hier,” vertelt Jeroen.
Een wagen in aanbouw
Wat doet Kraaikamp?
Het bedrijf richt zich op twee dingen, die nauw met elkaar verbonden zijn. Naast stacaravans (andere namen hiervoor zijn mobiele bungalows of chalets), worden ook woonwagens gebouwd. Stacaravans zijn vooral voor particulieren, terwijl woonwagens meestal voor gemeenten en woningcorporaties worden gemaakt. Op jaarbasis levert het bedrijf zo’n 100 wagens af. “Wij rekenen ons tot het meer luxe segment,” vertelt Wendy. “Alles wat wij doen is maatwerk. Klanten kunnen het dus zo krijgen als zij zelf graag willen.” Hierbij wordt uitgegaan van een bepaald basismodel, welke op diverse plaatsen nog op wens is aan te passen. Jeroen: “Standaard zitten er bijvoorbeeld boxspring bedden in, maar als een klant iets anders wil, kan dat ook.” Kraaikamp heeft nog een ander concurrentievoordeel. Er zijn in Nederland maar twee woonwagenbouwbedrijven met een KOMO-certificering. “Dit keurmerk is nodig om te kunnen aanbieden bij gemeenten en woningcorporaties. Wij zijn één van de twee bedrijven.”
De wagens worden, op slechts enkele onderdelen na, helemaal gebouwd in de bedrijfshal. “De onderstellen worden compleet aangeleverd. Hierop wordt de vloer gemaakt, waarna de wandconstructie wordt opgezet,” vertelt Jeroen. “Na het plaatsen van de dakspanten, worden de buitenwanden voorzien van platen, geïsoleerd en uiteindelijk afgewerkt. Ook het interieur, zoals de keuken en badkamer, plaatsen wij zelf.” Het blijkt dus eigenlijk niet veel anders te zijn dan het bouwen van huizen, al heeft Kraaikamp een groot voordeel: ze kunnen binnen werken, waardoor er geen verlet is en er het hele jaar gewerkt kan worden.
Er kan het hele jaar gewerkt worden
Hoe het begon
‘Kraaikamp’ begon ooit als doe-het-zelf zaak in Amersfoort. De vader van de huidige eigenaar startte hiermee in 1958 en begon met onder andere winkelbetimmering. “Zo ben ik er ook ingerold,” vertelt Kees Kraaikamp. “Ik spijbelde van school om bij mijn vader te kunnen werken. Dat vond ik leuker. Het winkelgedeelte dat we destijds hadden, was een plaats waar ik liever niet werkte, al wilde mijn vader dit graag. Ik bouwde liever.” Steeds vaker werden er woonwagens gebouwd en uiteindelijk legde Kraaikamp zich hier volledig op toe, al begon het aan ruimte te ontbreken. Kraaikamp: “In een stad als Amersfoort was het moeilijk om uit te breiden. Er was weinig ruimte, de grond was duur en de regels waren streng. Omdat we zelf een caravan in het noorden hadden, reden we (toen de polder klaar was) vaak door de polder. Toen viel ook ons oog op Biddinghuizen.”
Na verder geïnformeerd te hebben, besloot Kraaikamp in 1974 het bedrijf te verhuizen naar de Havenweg. Met de verhuizing werd ook de doe-het-zelf tak losgelaten en werd alleen nog wagenbouw gedaan. “Grond kostte hier toen nog, als ik me niet vergis, 16 gulden per vierkante meter. De keus was dus ook economisch, buiten het feit dat Biddinghuizen fantastisch ligt om onze klanten te kunnen bedienen.”
Eigenaar Kees Kraaikamp aan het werk
Kraaikamp en Biddinghuizen
Toen Kraaikamp begon in Biddinghuizen, werkten er 4 mensen. Ondertussen is het bedrijf gegroeid naar 29 werknemers, waarvan er 24 in de productie werken. “Dat we werkgever zijn, is dan ook onze belangrijkste bijdrage voor Biddinghuizen,” vertelt Wendy. 23 van de 29 mensen komen ook nog eens uit het dorp. “Daarnaast doen we ook nog sponsoring van onder andere voetbal en de autocross.” Het bedrijf heeft klanten in het hele land en werkt onder andere met een showroom in Zeeuws-Vlaanderen.
Blijven bouwen
Kraaikamp blijft niet alleen bouwen in hun loods(en), maar blijft als bedrijf ook bouwen aan de toekomst. Met de verhuizing naar Biddinghuizen werd een nieuw pand gebouwd. Mensen die hier al langer wonen, herinneren zich nog goed hoe het volledige bedrijfspand afbrandde in 1989. Ook toen moest het vanaf de grond weer worden opgebouwd. Met de verhuizing naar de Loofklapper, is de volgende bouw succesvol afgerond. “Wat ons betreft blijven we nog jaren doorgaan, met een stabiele omvang als die we nu hebben,” besluit Van Zandbergen het gesprek.
Adres | : | Loofklapper 20 |
Postcode | : | 8256 SL |
Plaats | : | Biddinghuizen |
Tel | : | 0321-331472 |
: | info@kraaikampwagenbouw.nl | |
Website | : | http://www.kraaikampwagenbouw.nl/ |