Windplan Groen: streep door 20 molens vanwege vliegveld
Woensdag 6 maart 2019BIDDINGHUIZEN - Van de 109 geplande windmolens in Windplan Groen in oostelijk Flevoland kunnen er 20 niet doorgaan. Dat schrijven burgemeester en wethouders van Dronten in een brief aan de gemeenteraad. De turbines zijn ingetekend op plekken die een risico vormen voor het vliegverkeer rond luchthaven Lelystad. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft daarvoor een zogenoemd safety assessment opgesteld.
Het plangebied ligt ten oosten van Dronten en voor een klein deel in Lelystad. Onder andere negen nieuwe molens langs de Meeuwentocht zijn geschrapt. Bestaande molens mogen nog vijf jaar blijven staan. Bij de Pijlstaarttocht vervallen er vier molens, net als bij de Harderringweg. Geplande molens mogen hier bovendien minder hoog worden. Bij de Kokkeltocht is geen plek voor drie molens.
De twintig te schrappen molens zitten niet de grotere vliegtuigen in de weg die na de uitbreiding van Lelystad Airport worden verwacht, maar juist de kleine luchtvaart. Die krijgt na de uitbreiding te maken met andere routes. Die lopen precies over de locaties van de geplande windmolens.
Over de molens is ruim twee jaar gesproken tussen de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat, Economische Zaken, de provincie, gemeenten Lelystad en Dronten en de Windplan Groen.
Volgens de initiatiefnemers heeft het plan ondanks het wegvallen van twintig molens nog wel voldoende economisch perspectief en willen ze door met de ontwikkeling.
Het wachten is nu op het ontwerp-inpassingsplan in april. Na publicatie van dat plan worden er volgens de gemeente informatiebijeenkomsten georganiseerd en kan er bezwaar gemaakt worden.
Windplan zoekt niet naar alternatieve plek geschrapte molens
Er zullen in Oostelijk Flevoland geen windmolens komen als alternatief voor de twintig molens, die bij Lelystad Airport niet haalbaar zijn. Dat zegt voorzitter Wim Luijkx van Windplan Groen.
Geplande molens bij de Meeuwentocht, Pijlstaartweg en Harderringweg zijn volgens de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport (ILT) te hoog. Ze vormen daarmee een gevaar voor kleine vliegtuigjes van en naar Lelystad Airport.
Luijkx erkent dat het schrappen van de twintig molens de haalbaarheid van Windplan Groen aantast, maar elders in het gebied is er geen plek meer om de molens compenseren. Tussen Ketelhaven en de Knardijk zijn al 89 molens gepland en het wordt een hele klus om die gerealiseerd te krijgen.
Recent in Biddinghuizen en eerder in Ketelhaven was er verzet tegen de komst van de hoge molens, uit vrees voor geluidsoverlast en slagschaduw. Windplan Groen wil aan omwonenden uitleggen dat de overlast tot een minimum beperkt blijft, maar nog meer molens schrappen is volgens Luijkx niet aan de orde.
Dat Windplan Groen ook met twintig molens minder toch rendabel is te krijgen, is volgens Luijkx te danken aan twee redenen. Bestaande molens bij de Meeuwentocht blijven vijf jaar langer staan tot 2029 en leveren dus langer geld op. Daarnaast is de zogeheten SDE+ subsidie van het Rijk dit jaar tegen de verwachtingen in niet gedaald, maar gelijk gebleven aan die van vorig jaar.
Bron: Omroep Flevoland