Regels bij organiseren evenement
Donderdag 4 juli 2013BIDDINGHUIZEN - Er vinden in de gemeente Dronten ieder jaar veel evenementen plaats. Vooral in de zomermaanden is de evenementenkalender goed gevuld, variërend van een straatbarbecue of buurtfeest tot Lowlands. Voor een evenement is vaak een vergunning nodig.
Maak daarom tijdig kenbaar dat u een evenement wilt organiseren. Het komt regelmatig voor dat de aanvraag voor een vergunning te laat wordt ingediend, met als gevolg dat het evenement niet door kan gaan.
Vergunning of melding?
Voor sommige evenementen hoeft geen vergunning aangevraagd te worden. Wel moeten deze worden gemeld. Een gemeld ‘klein’ evenement mag niet automatisch georganiseerd worden. De gemeente weegt eerst de belangen van de evenementen af tegen de belangen van het woongenot in de diverse kernen. Kleine evenementen zijn evenementen waar:
- het aantal aanwezigen niet meer bedraagt dan 100 personen
- het evenement tussen 07.00 en 24.00 uur plaats vindt
- geen muziek ten gehore wordt gebracht voor 07.00 uur of na 23.00 uur
- het evenement niet plaatsvindt op de rijbaan, (brom)fietspad of parkeerplaats of anderszins een belemmering vormt voor het verkeer en de hulpdiensten
- slechts kleine objecten worden geplaatst met een oppervlakte van minder dan 10 m2 per object
- er een organisator is
- de organisator ten minste tien werkdagen (2 weken) voorafgaand aan het evenement daarvan melding heeft gedaan aan de burgemeester
Evenementenvergunning
Voldoet een evenement niet aan een of meerdere van deze punten, dan is het noodzakelijk een evenementenvergunning aan te vragen. Vraag tijdig een vergunning aan, dan heeft de gemeente voldoende gelegenheid voor afstemming met hulpdiensten, brandweer, politie en wegbeheerders.
Te laat?
Wanneer door een te laat ingediende aanvraag voor een vergunning of een melding voor een evenement de veiligheid, bereikbaarheid of toegankelijkheid niet gegarandeerd is, kan het evenement niet doorgaan.
Dien een aanvraag of melding daarom minimaal acht werken voorafgaand aan het evenement in bij de gemeente.
Bron: Gemeente Dronten