Toen neurobioloog en consultant Brankele Frank (1987) een burnout kreeg, merkte ze dat gebrek aan kennis haar genezing in de weg zat. Waar ze behoefte aan had: precies weten wat er in haar lichaam aan de hand was en erkenning voor het feit dat het niet alleen tussen haar oren zat. Ze ging op onderzoek uit met het idee dat wie begrijpt wat een burnout is, er ook sneller weer vanaf kan komen. Als neurobioloog ontdekte ze zowaar dat je een burnout in je hersenen kunt zien. Als consultant zette ze die ontdekkingen vervolgens om in een hanteerbaar plan om hem te verjagen (met goede zorg voor zowel lichaam als geest). En als doorgewinterde ervaringsdeskundige kwam ze er na een tweede burnout (een boek schrijven bleek ook best stressvol) weer bovenop. Over de kop is het boek dat Frank graag zou hebben gelezen toen ze haar eerste klachten kreeg – of liefst daarvoor nog. Het is even humoristisch als wetenschappelijk, even persoonlijk als inzichtelijk. Kortom, een belangrijk boek voor iedereen die stress ervaart. Oftewel: voor iedereen. Brankele Frank (1987) studeerde neurobiologie in Amsterdam, Londen en Parijs. Ze schreef eerder voor Hard//hoofd, nrc.next en Vrij Nederland, gaf les aan de UvA, werkte als strategieconsultant bij McKinsey & Company en zat in het managementteam van ARTIS.
Jonge vrouwen bevinden zich in een onmogelijke spagaat. Ze willen carrière maken, maar ook een gezin. Niet onzeker worden door influencers, maar zijn ook bang te laat aan botox te beginnen. Binnen het kapitalisme wordt de ongelijkheid tussen man en vrouw schaamteloos uitgebuit. Mannen werken standaard buitenshuis, vrouwen worden nog steeds gezien als 'natuurlijke' verzorgers. Ze leven in een wereld die rijker wordt aan wellness, maar steeds armer aan autonomie en onderlinge verbinding. Doortje Smithuijsen analyseert aan de hand van persoonlijke ervaringen hoe schijnbaar onschuldige fenomenen als moedervloggers en Rocycle onderdeel zijn van een systeem dat vrouwen blijft marginaliseren. Met haar vlijmscherpe blik laat ze zien hoe moeilijk het is om als vrouw binnen dit systeem vrije keuzes te maken.
Tweede kerstdag 2020. Carl Mørck zit met handboeien om op de achterbank van een politieauto onderweg naar Vestre Fængsel. Na vijftien jaar heeft een gewelddadige spijkerpistoolzaak hem ingehaald en aanklachten wegens drugssmokkel en moord dreigen zijn leven en carrière te verwoesten. Zijn collega’s bij de politie in Kopenhagen keren hem de rug toe en al snel wordt het Carl duidelijk dat zijn leven tussen de gedetineerde misdadigers, oplichters en corrupte agenten in acuut gevaar is. Maar wie heeft er een beloning van een miljoen kronen op Carls hoofd gezet – en waarom? Terwijl Carl Mørck in den blinde vecht tegen de handlangers van de onbekende persoon achter de schermen moeten Rose, Assad en Gordon tegen een rechtstreeks bevel van de chef Moordzaken in gaan en proberen de lange, ingewikkelde draden van de spijkerpistoolzaak te ontrafelen. In de langverwachte finale van Serie Q staat de wereld op zijn kop. De goeden blijken de kwaden te zijn, de kwaden de goeden en de slachtoffers de sterksten.
Jussi Adler-Olsen (1950) is dé ongekroonde koning van de Scandinavische misdaadliteratuur. Eén raam, geen sleutel is het tiende en laatste boek uit zijn razend populaire Serie Q, waarvan alleen al in Nederland meer dan 1,3 miljoen exemplaren zijn verkocht.
Over Natriumchloride:
‘Jussi Adler-Olsen is niet de eerste Deense auteur die zijn maatschappijkritiek en ongenoegen over de gang van zaken op het nationale en internationale politieke toneel in een thriller stopt, maar hij is wel een van de weinigen die dat met een flinke dosis humor doet.’ KNACK
‘De spanning neemt bladzijde na bladzijde toe.’ NRC
Tweede kerstdag 2020. Carl Mørck zit met handboeien om op de achterbank van een politieauto onderweg naar Vestre Fængsel. Na vijftien jaar heeft een gewelddadige spijkerpistoolzaak hem ingehaald en aanklachten wegens drugssmokkel en moord dreigen zijn leven en carrière te verwoesten. Zijn collega’s bij de politie in Kopenhagen keren hem de rug toe en al snel wordt het Carl duidelijk dat zijn leven tussen de gedetineerde misdadigers, oplichters en corrupte agenten in acuut gevaar is. Maar wie heeft er een beloning van een miljoen kronen op Carls hoofd gezet – en waarom? Terwijl Carl Mørck in den blinde vecht tegen de handlangers van de onbekende persoon achter de schermen moeten Rose, Assad en Gordon tegen een rechtstreeks bevel van de chef Moordzaken in gaan en proberen de lange, ingewikkelde draden van de spijkerpistoolzaak te ontrafelen. In de langverwachte finale van Serie Q staat de wereld op zijn kop. De goeden blijken de kwaden te zijn, de kwaden de goeden en de slachtoffers de sterksten. Jussi Adler-Olsen (1950) is dé ongekroonde koning van de Scandinavische misdaadliteratuur. Eén raam, geen sleutel is het tiende en laatste boek uit zijn razend populaire Serie Q, waarvan alleen al in Nederland meer dan 1,3 miljoen exemplaren zijn verkocht. Over Natriumchloride: ‘Jussi Adler-Olsen is niet de eerste Deense auteur die zijn maatschappijkritiek en ongenoegen over de gang van zaken op het nationale en internationale politieke toneel in een thriller stopt, maar hij is wel een van de weinigen die dat met een flinke dosis humor doet.’ Knack ‘De spanning neemt bladzijde na bladzijde toe.’ NRC
Het meeslepende slotdeel van de geliefde Waldfriede-serie Vol toewijding zorgt ze voor haar patiënten, vol hoop kijkt ze naar de toekomst: het ontroerende verhaal van een jonge verloskundige in het naoorlogse Berlijn. Berlijn, 1948. Als de hulpgoederen eindelijk Waldfriede bereiken, slaakt iedereen een zucht van verlichting. De nood is hoog in het zwaar getroffen ziekenhuis, net als in de rest van het belegerde West-Berlijn. Ook voor Christina, een verloskundige in opleiding, staat elke dag voor een grote uitdaging om haar patiënten te geven wat ze nodig hebben. Als Christina de jonge technicus Peter ontmoet, wordt ze halsoverkop verliefd. Hoewel ze diep treurt om haar vader en broer die in de oorlog zijn omgekomen, geeft de liefde haar toch ook hoop voor de toekomst. Tot Peter met een gewaagd plan komt dat hem zomaar het leven zou kunnen kosten, en met hem dat van vele anderen. In de pers ‘Dat ze pageturners kan schrijven heeft Corina Bomann ruimschoots bewezen.’ Nederlands Dagblad ‘Ideaal recept voor een bestseller.’ NRC ‘De verslavende nieuwe serie voor de lezers van De zeven zussen.’ NCRV-gids
Het meeslepende slotdeel van de geliefde Waldfriede-serie Vol toewijding zorgt ze voor haar patiënten, vol hoop kijkt ze naar de toekomst: het ontroerende verhaal van een jonge verloskundige in het naoorlogse Berlijn. Berlijn, 1948. Als de hulpgoederen eindelijk Waldfriede bereiken, slaakt iedereen een zucht van verlichting. De nood is hoog in het zwaar getroffen ziekenhuis, net als in de rest van het belegerde West-Berlijn. Ook voor Christina, een verloskundige in opleiding, staat elke dag voor een grote uitdaging om haar patiënten te geven wat ze nodig hebben. Als Christina de jonge technicus Peter ontmoet, wordt ze halsoverkop verliefd. Hoewel ze diep treurt om haar vader en broer die in de oorlog zijn omgekomen, geeft de liefde haar toch ook hoop voor de toekomst. Tot Peter met een gewaagd plan komt dat hem zomaar het leven zou kunnen kosten, en met hem dat van vele anderen. In de pers ‘Dat ze pageturners kan schrijven heeft Corina Bomann ruimschoots bewezen.’ Nederlands Dagblad ‘Ideaal recept voor een bestseller.’ NRC ‘De verslavende nieuwe serie voor de lezers van De zeven zussen.’ NCRV-gids
‘De parallelle wereld die Modderkolk beschrijft zou recht uit een Bond-film kunnen komen; het wordt alleen tijd te beseffen dat dit allang geen fictie meer is.’ – Roxane van Iperen ‘Fantastisch boek. Huib behoort tot de allerbesten.’ – Tim Hofman
'Ik wil dit eigenlijk niet weten,' krijgt onderzoeksjournalist Huib Modderkolk regelmatig te horen wanneer hij vertelt over de gevaren van moderne technologie. Diezelfde houding treft hij bij bedrijven en de overheid. Als hij zelf doelwit wordt van een inlichtingenoperatie, ondervindt Modderkolk de gevolgen van die naïeve opstelling. Zijn daaropvolgende onderzoek brengt hem bij mensen die, soms met gevaar voor eigen leven, stap voor stap laten zien dat internet een magnifiek wapen is. Van Den Haag tot Sint Petersburg en van Eindhoven tot Teheran stuit hij op angstaanjagende verhalen die normaal verborgen blijven. Zo ontdekt hij waar onze meest intieme data belanden, waarom Nederland een risicovol detectiesysteem verspreidde en hoe ver China wereldwijd is doordrongen in kritieke systemen. Dit wil je écht niet weten is - net als Modderkolks alom geprezen bestseller Het is oorlog maar niemand die het ziet - een bloedstollende pageturner over de schaduwkanten van de online samenleving.
Over 'Het is oorlog maar niemand die het ziet':
'Wie vroeger de wereld wilde begrijpen, las de Bijbel. Wie de wereld van nu wil begrijpen, leest dit boek.' - Arjen Lubach
'Een briljante pageturner van een van Nederlands beste onderzoeksjournalisten.' - Rutger Bregman
'Modderkolks oorlogsboek leest als een thriller.' - Maxim Februari
Moord, suïcides, roofovervallen, gijzelingen, dodelijke ongelukken, vrouwenhandel – de politie maakt het allemaal van dichtbij mee. In Die ene melding vertellen politiemensen over het aangrijpende, ontroerende, soms grappige of juist gruwelijke incident dat hun altijd is bijgebleven. Misdaadjournalist Wil Thijssen tekent hun belevenissen op, zoals het schrijnende verhaal van de agent die een woning doorzoekt na een gezinsmoord, van de ME’er die geen filter op haar gasmasker heeft als ze in traangaswolken vecht voor haar leven, van de politieman die op het centraal station in Amsterdam een terrorist neerschiet, het schietdrama in Alphen, de vuurwerkramp in Enschede of de helikoptervlucht van de piloot die als eerste het inferno van de Bijlmerramp aanschouwde. Politiemensen kunnen hun gevoelens goed scheiden van hun handelen, maar in Die ene melding tonen zij hun kwetsbaarheid en vertellen ze de indringende voorvallen tot in detail na. Het resultaat is een veelzijdig en persoonlijk beeld van het gewone, dagelijkse politiewerk, dat allesbehalve gewoon is, maar juist verbijsterend bijzonder.
Wil Thijssen is politie- en justitieverslaggever voor de Volkskrant. Eerder publiceerde ze de boeken Wandola (2021), ’t Is mooi geweest (2008) en Alle schrijvers hebben gelijk (1998).
Violet vecht een strijd op leven en dood. 'Een ijzeren vlam' (Nederlandse editie van 'Iron Flame') is het tweede deel van de TikTok-bestsellerserie Fourth Wing van Rebecca Yarros.
Nu in een prachtige limited edition: gebonden met stofomslag, print-op-snee en geïllustreerde schutbladen. Niemand had verwacht dat Violet haar eerste jaar aan het Basgiath Oorlogscollege zou overleven, ook zijzelf niet. Maar nu komt pas de echte proef. Er is een nieuwe vicecommandant, die vastbesloten lijkt om Violet het leven zuur te maken, tenzij ze de man van wie ze houdt verraadt. Ze staat voor de ultieme loyaliteitstest: ze zal óf zichzelf moeten verloochenen óf het eeuwenoude geheim van het college moeten ontrafelen. Zal Violet hier levend uitkomen? 'Een ijzeren vlam' is het tweede deel van de inmens populaire Fourth Wing-serie van bestsellerauteur Rebecca Yarros. Lees ook in de serie: 'In steen gebrand'.
De nieuwe roman en opvolger van de veelbekroonde bestseller Wees onzichtbaar. Over het zoeken naar vrijheid, het vinden van een grote liefde en de onoverkomelijkheid van familiebanden.
Zomer 2001. Metin Mutlu gaat studeren in San Francisco. Met het betreden van deze nieuwe, vrije wereld is hij vastbesloten zijn oude zelf achter te laten. In plaats van de verlegen toehoorder die hij in Amsterdam was, wil hij in Amerika iemand anders worden: een zelfbewuste en daadkrachtige man. Metin studeert rechten maar het idee dat hij zijn leven zal slijten als jurist benauwt hem. Op zoek naar een uitweg stort hij zich in San Francisco vol op het keuzevak Creative Writing. Tijdens die colleges ontmoet hij de mysterieuze Joan Springfield, voor wie hij als een blok valt. Zijn nieuwe vrije leven lijkt Metin goed af te gaan en langzaam ontluikt de schrijver in hem. Dan storten onvermoede gebeurtenissen hem echter in een overrompelend avontuur, terwijl ontwikkelingen in San Francisco en aan het thuisfront zijn verblijf in een heel ander licht stellen. Metin komt voor onmogelijke dilemma’s te staan. ‘Murat Isik slaat een interessante nieuwe weg in’- de Volkskrant ‘Het slotdeel van In de mist van Golden Gate Park is spannend, droevig en aangrijpend. En ja, dat is uiteindelijk toch wat je wil van een roman.’ – Trouw ‘Een boek dat je tegemoet treedt met leeshonger, vastbesloten om net zoals de hoofdpersoon alles te zien, te proeven en zonder voorbehoud volledig te absorberen’ - Femke van der Laan ‘Een schitterend boek’ – Jeroen Pauw 'De roman is met veel zorgvuldigheid geschreven; de zinnen vallen prachtig in de plooi' - Wim Daniëls in Max Margazine