Lale Gül (1997, Kolenkitbuurt, Amsterdam) studeerde Nederlands aan de VU. Tot haar zeventiende ging ze in het weekend naar een Koranschool van Stichting Milli Görüş. In haar autobiografische debuutroman Ik ga leven betwist ze alles wat ze daar geleerd heeft en meer. Met dit boek, waarvan al meer dan 325.000 exemplaren zijn verkocht, won Gül onder andere de NS Publieksprijs, de Euregio Literatuurprijs voor Scholieren, de Pim Fortuyn Prijs en Nederlander van het Jaar. De filmrechten zijn verkocht en het boek verschijnt in vijf talen, waaronder het Engels en Frans. ‘Deze perspectieven van een eenzame vrouwelijke rebel die niet weet waar of bij wie ze terechtkan zijn nieuw in de Nederlandse migrantenliteratuur.’ The New York Times ‘Poëtisch, erotisch en messcherp geschreven. Een overweldigend debuut.’ Twan Huys ‘Met haar boek geeft Lale Gül meisjes die er alleen voor staan eindelijk een stem.’ Fidan Ekiz ‘Ik volg je op Instagram, omdat ik heel benieuwd ben naar je boek. Ik koop het zodra de Engelse vertaling af is.’ Sarah Jessica Parker ‘Dat dappere moslimmeisje moet de NS Publieksprijs winnen. Mijn vrouw heeft dat boek verslonden en is fan.’ Johan Derksen ‘Ik gaf haar een boekencontract na vijf minuten praten, nog voordat ik een letter gelezen had. Ik wist: dit is een belangrijk verhaal.’ Mai Spijkers
In februari 2021 werd Nederland overdonderd door Ik ga leven, de openhartige, ontroerende en vlijmscherpe debuutroman van Lale Gül, waarin ze haar persoonlijke strijd tegen de verstikkende tradities en verwachtingen binnen haar streng religieuze gemeenschap beschreef. Lale verlangde naar vrijheid, en die zou ze krijgen. In Ik ben vrij blikt Lale terug op de eerste jaren van haar nieuwe leven. Dat heeft haar succes gebracht, prijzen, steun, nieuwe ontmoetingen en vriendschappen, en vooral vrijheid. Maar aan de andere kant is ze bedreigd en wordt ze uitgekotst door haar familie, vrienden van vroeger, de moslimgemeenschap en zelfs haar zusje, dat nog wél gelovig is en met volle overtuiging een hoofddoek draagt. Ik ben vrij is een aangrijpend relaas en een diepgravende reflectie op de kracht van individuele vrijheid, de prijs van authenticiteit en de moed om tegen de stroom in te zwemmen. Lale beschrijft met haar geheel eigen pen, die honderdduizenden lezers al wist te ontroeren, op goudeerlijke wijze haar nieuwe leven. Ze neemt ons mee in haar bestaan van succesvol schrijver en tegelijk afvallige. Ze bezoekt lezingen, vrienden, schoonouders, schrijvers en haar therapeut, maar niet langer haar familie. Voor haar vrijheid heeft ze een hoge prijs betaald. Was die het waard? Lale Gül (1997) is schrijver en columnist. Tot haar zeventiende ging ze in het weekend naar een Koranschool van de stichting Milli Görüş, daarna studeerde ze Nederlands aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Haar debuutroman Ik ga leven werd een internationale bestseller en won diverse prijzen, waaronder de NS Publieksprijs in 2021. ‘Een verbluffend eerlijke inkijk in de belevingswereld van Gül.’ de Volkskrant ‘Vlammend debuut.’ NRC ‘Gül is giftig, grof gebekt en grappig, maar ook kwetsbaar.’ Trouw ‘Onweerstaanbaar grappig.’ Het Parool ‘Ambitieus en gedurfd met een geheel eigen stijl.’ De Telegraaf ‘Deze perspectieven van een eenzame vrouwelijke rebel die niet weet waar of bij wie ze terechtkan zijn nieuw in de Nederlandse migrantenliteratuur.’ The New York Times
Een onthullend portret van de meest enigmatische premier die Nederland ooit heeft gehad. In 2024 komt er een einde aan het premierschap van Mark Rutte en daarmee aan een tijdperk in de Nederlandse politiek. In die veertien jaar kwam hij geregeld met de fiets naar zijn werk, haalde heel gewoon een koffie voor onderweg en laveerde en passant het land glimlachend en opgewekt door crisis na crisis. Mark Rutte lijkt een open boek. Maar achter de schermen is hij anders. Wanneer toont hij zijn emoties? Hoe is hij als onderhandelaar tijdens spannende gesprekken over politiek explosieve onderwerpen? Hoe maken mensen hem mee tijdens een internationale crisis? Wat gebeurt er als zijn vrienden in het nauw komen? De ervaren politiek journalisten Ron Fresen en Wilma Borgman hebben Rutte honderden keren gesproken, waargenomen en geanalyseerd. Daarnaast hebben ze betrokkenen geïnterviewd die hem jarenlang van heel dichtbij hebben ervaren: vicepremiers uit alle kabinetten, ministers, belangrijke partijgenoten en vrienden. Het resultaat is het belangwekkende Het raadsel Rutte, dat een geheel nieuwe blik werpt op de binnenwereld van de langstzittende premier van Nederland.
In februari 2021 werd Nederland overdonderd door Ik ga leven, de openhartige, ontroerende en vlijmscherpe debuutroman van Lale Gül, waarin ze haar persoonlijke strijd tegen de verstikkende tradities en verwachtingen binnen haar streng religieuze gemeenschap beschreef. Lale verlangde naar vrijheid, en die zou ze krijgen. In Ik ben vrij blikt Lale terug op de eerste jaren van haar nieuwe leven. Dat heeft haar succes gebracht, prijzen, steun, nieuwe ontmoetingen en vriendschappen, en vooral vrijheid. Maar aan de andere kant is ze bedreigd en wordt ze uitgekotst door haar familie, vrienden van vroeger, de moslimgemeenschap en zelfs haar zusje, dat nog wél gelovig is en met volle overtuiging een hoofddoek draagt. Ik ben vrij is een aangrijpend relaas en een diepgravende reflectie op de kracht van individuele vrijheid, de prijs van authenticiteit en de moed om tegen de stroom in te zwemmen. Lale beschrijft met haar geheel eigen pen, die honderdduizenden lezers al wist te ontroeren, op goudeerlijke wijze haar nieuwe leven. Ze neemt ons mee in haar bestaan van succesvol schrijver en tegelijk afvallige. Ze bezoekt lezingen, vrienden, schoonouders, schrijvers en haar therapeut, maar niet langer haar familie. Voor haar vrijheid heeft ze een hoge prijs betaald. Was die het waard?
Lale Gül (1997) is schrijver en columnist. Tot haar zeventiende ging ze in het weekend naar een Koranschool van de stichting Milli Görüş, daarna studeerde ze Nederlands aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Haar debuutroman Ik ga leven werd een internationale bestseller en won diverse prijzen, waaronder de NS Publieksprijs in 2021.
‘Een verbluffend eerlijke inkijk in de belevingswereld van Gül.’ de Volkskrant
‘Vlammend debuut.’ NRC
‘Gül is giftig, grof gebekt en grappig, maar ook kwetsbaar.’ Trouw
‘Onweerstaanbaar grappig.’ Het Parool
‘Ambitieus en gedurfd met een geheel eigen stijl.’ De Telegraaf
‘Deze perspectieven van een eenzame vrouwelijke rebel die niet weet waar of bij wie ze terechtkan zijn nieuw in de Nederlandse migrantenliteratuur.’ The New York Times
Rutte lijkt een open boek. Maar achter de schermen is hij anders. Wie is dit politieke dier echt? Dit boek werpt een geheel nieuwe blik op de binnenkant van de langstzittende premier van Nederland.
Ergens in 2024 komt er een einde aan het meer dan dertien jaar durende premierschap van Mark Rutte en daarmee aan een heel tijdperk in de Nederlandse politiek. Al die tijd kwam hij geregeld met de fiets naar zijn werk, haalde heel gewoon een koffietje voor onderweg en laveerde en passant het land glimlachend en opgewekt door crisis na crisis. Mark Rutte lijkt een open boek. Maar achter de schermen is hij anders, kan hij ook emotioneel en hard zijn. Wie is dit politieke dier echt? Wanneer toont hij zijn emoties? Hoe is hij als onderhandelaar tijdens spannende gesprekken over politiek explosieve onderwerpen? Hoe maken mensen hem mee tijdens een internationale crisis? Wat gebeurt er als zijn vrienden in het nauw komen? De ervaren politiek journalisten Ron Fresen en Wilma Borgman hebben Rutte honderden keren gesproken, waargenomen en geanalyseerd. Daarnaast hebben ze betrokkenen gesproken die hem als geen ander jarenlang van heel dichtbij in alle hoedanigheden hebben ervaren: vicepremiers uit alle kabinetten, ministers, belangrijke partijgenoten en vrienden die hem jarenlang achter de schermen van heel dichtbij meemaakten. Het resultaat is het belangwekkende Het raadsel Rutte, dat een geheel nieuwe blik werpt op de binnenkant van de langstzittende premier van Nederland.
Wanneer hij de mogelijkheid krijgt een fout uit het verleden te herstellen grijpt Rob Hollander dit met beide handen aan. Maar wat hij als een misstap beschouwt, is niet de gebeurtenis die het verleden hem aanreikt.
Journalist Rob Hollander wordt door een oud-studiegenoot uitgenodigd langs te komen in Los Angeles. Daar biedt deze Icks hem de mogelijkheid fouten uit het verleden te herstellen, door terug te reizen in de tijd. In de trip waarin Hollander vervolgens terechtkomt is een grote rol weggelegd voor een ingrijpende gebeurtenis uit zijn jeugd, en zorgt een hereniging met een aantal medestudenten ervoor dat alles in een nieuw licht wordt geplaatst. Is het leven een enkele reis, of kun je zo nu en dan een stukje terug om iets te herstellen? Ik kom hier nog op terug is een meeslepende en verrassende roman. Net als in zijn eerdere, diverse malen bekroonde boeken slaagt Van Essen erin de alledaagse werkelijkheid te vermengen met het onverwachte en het onmogelijke, in een roman over schijn en werkelijkheid, de onvermijdelijke last van het verleden, en de noodzaak deel uit te maken van een groter geheel.
Echte Gooische Moeder Leslie doorbreekt het taboe op postnatale depressie
Leslie Keijzer vertelt in Mama huilt harder haar eerlijke verhaal over het beginnende moederschap. Want wat als je harder huilt dan je baby, maar geen idee hebt waarom? Na de geboorte van haar zoontjes (4 en 2) krijgt Leslie Keijzer beide keren last van steeds intensere neerslachtige en angstige gevoelens. Regelmatig zit ze huilend tegenover de huisarts. Bang, radeloos, gebroken. Op het dieptepunt durft ze zelfs haar huis niet meer uit en ontwikkelt ze een extreme angst om dood te gaan. Door de dokter wordt ze naar huis gestuurd met het advies om goed uit te rusten. Pas veel later ontdekt ze dat het om een postnatale (post partum) depressie gaat en vallen er puzzelstukjes op hun plek. Leslie is niet de enige bij wie een postnatale depressie niet wordt herkend. 1 op de 10 moeders krijgt last van een postnatale depressie. ‘Ik vind het doodeng dat mijn verhaal nu de wereld in gaat. Eerlijker dan dit wordt het niet. Ik hoop dat dit boek een steun is voor alle vrouwen die hetzelfde doormaken (1 op de 10 moeders, shocking!). Je bent niet gek. En je hoeft het niet alleen te doen. Het is oké als je niet kunt uitleggen hoe je je voelt. Logisch, je begrijpt jezelf niet eens. Daarom schrijf ik dit boek ook voor partners, familieleden en vrienden.’
‘Bryndza leest altijd als een trein.’ VN Detective & Thrillergids Wanneer rechercheur Erika Foster een politicus naakt, vastgebonden en dood in zijn bed aantreft, sturen de leidinggevenden van de Metropolitan Police aan op een natuurlijke dood. Zaak gesloten. Totdat er een beroemde casting director en een stervoetballer vermoord worden aangetroffen, vastgebonden met dezelfde soort knopen. Terwijl Erika en haar team de zaak onderzoeken, duiken er camerabeelden op van vijf identieke vrouwelijke verdachten. Terwijl het een kwestie van tijd lijkt totdat de moordenaar opnieuw toeslaat, is het aan Erika om het web van bewijsmateriaal te ontwarren. Wat verbindt de slachtoffers met elkaar, wie is er nog meer betrokken en waartoe zijn de kopstukken van de Londense politie-eenheid in staat om elkaar en zichzelf te beschermen? In de pers ‘Bryndza weet de spanning goed te doseren en prikkelt met zijn beschrijvende en filmische stijl de nieuwsgierigheid van de lezer. Hij laat goed zien hoe met een systeem dat door en door rot is, het moeilijk wordt om er in te blijven geloven en er vol voor te gaan.’ Hebban/Goodreads/VrouwenThrillers ‘Wederom een goed boek. Bryndza is een aanrader voor lezers van Arlidge en Slaughter.’ Maria Spelt, boekhandel Roojbroek, Venray ‘Opnieuw alle ingrediënten van een bloedstollende thriller, met vaart geschreven en klaar om verfilmd te worden.’ NBD Biblion ‘Het is een terugkerend feestje voor de thrillerfans om zijn boeken te lezen.’ HHHH ThrillZone.nl
Wanneer Pien na een mysterieus bericht naar Madeira reist, komt een geheim uit het verleden naar boven... Pien zit er sinds de dood van haar moeder een halfjaar geleden behoorlijk doorheen. Om haar thuissituatie te ontvluchten en weer wat energie te krijgen, besluiten zij en haar beste vriendin Leonor op vakantie te gaan. Terwijl ze nog over de locatie twijfelen, krijgt Pien uit onverwachte hoek een mysterieus bericht. Dit spoor brengt hen naar het groene Madeira. Wanneer daar steeds meer geheimen naar boven komen, lijkt alles wat Pien over haar verleden dacht te weten anders te zijn...
In Leuker kunnen we het niet maken beschrijft Renske Leijten op indrukwekkende wijze de persoonlijke kant van het grootste politieke schandaal in de recente Nederlandse geschiedenis.
In het ontluisterende Leuker kunnen we het niet maken geeft voormalige Tweede Kamerlid Renske Leijten een gezicht aan het toeslagenschandaal. Met het toeslagenschandaal stortte de Belastingdienst talloze gezinnen in de ellende, met geldproblemen, stress en een eindeloze juridische strijd als gevolg. Renske Leijten was een van de belangrijkste politieke aanjagers die zich vastbeet in dit dossier. Uiteraard stond ze hier niet alleen in: ze werkte nauw samen met advocaat Eva González Pérez. Bij haar zochten de eerste toeslagenouders al in 2014 juridische hulp. Maar wie is Eva González Pérez eigenlijk, en wat beweegt haar? Waarom wist juist zij door te dringen tot de top van bestuurlijk Nederland, en hen tot openheid te dwingen? Renske Leijten vertelt haar verhaal, en reconstrueert hoe de inspanningen van Eva – met behulp van cruciale documenten van binnenuit – ertoe leidden dat een van de grootste politieke schandalen in de recente Nederlandse geschiedenis aan het licht werd gebracht. Op invoelende wijze beschrijft Leijten de persoonlijke, menselijke kant van de zaak die jarenlang voorpaginanieuws was, en uiteindelijk zelfs zou leiden tot de val van kabinet Rutte III. ‘Het is bij haar begonnen. Ze is de nachtmerrie van de Belastingdienst, en dat is een enorm compliment.’ − Jan Kleinnijenhuis (Trouw) over Eva González Pérez