Samen zijn ze 150 jaar. Een mooi moment voor de grootste nabeschouwing van allemaal: die op hun eigen leven. Mart Smeets en Kees Jansma - twee iconen van de Nederlandse sportjournalistiek op televisie - samen blikken ze terug op hun leven. In ontmoetingen en brieven spreken ze over zichzelf, elkaar, over ouder worden, over de glorie van de sport, de gekte van de media en de kracht van muziek, over verleden en toekomst, over vriendschap,familie, voetbal, wielrennen, basketbal, televisie en alles wat ze verder bezig houdt.
Een baanbrekend, meeslepend verhaal over hoe Duitse bedrijven als BMW, Dr. Oetker, Porsche en Volkswagen zich verrijkten tijdens de Tweede Wereldoorlog en er na de oorlog nauwelijks sancties volgden In 1946 werd magnaat Günther Quandt gearresteerd wegens vermeende nazi-samenwerking. Quandt, patriarch van Duitslands meest iconische industriële imperium, een dynastie die tegenwoordig bmw bestuurt, beweerde dat hij door minister van Propaganda Goebbels was gedwongen zich bij de partij aan te sluiten. De rechtbanken spraken hem vrij. Maar Quandt loog en hij was niet de enige. In dit baanbrekende werk onthult David de Jong het waargebeurde verhaal van de rijkste zakelijke dynastieën van Duitsland en hoe zij onnoemelijk veel geld en macht vergaarden door medeplichtig te zijn aan de wreedheden van het Derde Rijk. Deze magnaten namen Joodse bedrijven in beslag, kochten dwangarbeiders en voerden de wapenproductie op om Hitlers leger uit te rusten terwijl Europa brandde. Het schokkendste van alles is dat door Amerika’s politieke opportunisme deze miljardairs na de oorlog weg konden komen met hun misdaden. Ze zijn sindsdien alleen maar rijker geworden, terwijl ze nauwelijks rekenschap afleggen van dit duistere verleden. Waarom zijn zij nog nooit ter verantwoording geroepen? In de pers ‘Dit briljante debuut dat laat zien hoe een verraderlijke mix van kapitalisme en fascisme de democratie en talloze levens kan vernietigen. Een absolute aanrader.’ Norman Ohler, auteur van Drugs in het Derde Rijk ‘Meeslepend verhaal over smerige oorlogsmisdaden, medeplichtigheid, doofpotaffaires, en ontkenning.’ Patrick Radden Keefe, auteur van Zeg niets en Het pijnstillerimperium ‘Opportunisme en hebzucht. Het kleurrijke verhaal over moordende zakelijke intriges en een melodramatische vete tussen Quandt en Goebbels. Een intieme en levendige geschiedenis.’ Publishers Weekly
In vogelvlucht, met een arendsoog voor detail, bestrijkt Charlotte Dematons met haar éénharig penseel iedere uithoek van ons land.
Wie Nederland openslaat wordt op de schutbladen al naar open zee gevoerd, waar de Vliegende Hollander en een walvisvaarder de wateren onveilig maken. Op een heiige zomerse ochtend gaat de kijker bij het Haringvliet aan land om de rest van het jaar zijn tocht door Nederland te vervolgen. Van hagepreek tot bokkenrijders, van Madurodam tot het Achterhuis, van Koninginnedag in Marken tot bloeiende bollenvelden - historie, verhalen en kinderliedjes, tradities, eigenaardigheden en kwinkslagen, alles is in Nederland gevangen. Maar ook wat ons land zo eigen maakt: van pensionada's in uniseks regenjacks op de fiets tot een oma in Friesland die met haar rollator tussen de taferelen van Avercamp, Brueghel en Bosch door zwiert. En natuurlijk is de multiculturele samenleving tot in de grappigste details weergegeven.
Op elke plaat is minstens één kinderliedje te vinden, een personage uit de kinderliteratuur én een historische gebeurtenis. En - Charlotte eigen - het zoekboek wordt gecompleteerd met zeven terugkerende figuurtjes: de tweeling Sietse en Hielke met hun Kameleon, een tuinkabouter, een reiger, een geel camperbusje, de kleine kapitein met zijn Nooitlek, Zwarte Piet én de overbekende gele ballon...
We hebben onze soort Homo sapiens genoemd, ‘de wijze mens’, maar als mensen zo wijs zijn, waarom zijn we dan zo zelfdestructief? Waarom staan we op het punt ecologische en technologische zelfmoord te plegen? Op dit moment maken we de meest ingrijpende informatierevolutie in onze geschiedenis door. Om goed te kunnen begrijpen wat er gebeurt, moeten we leren van het verleden en analyseren welke rol informatie in ons leven speelt. Al eeuwenlang verkrijgt de mensheid macht door het verspreiden van informatie in de vorm van fictie, fantasieën en massale waanideeën. In Nexus neemt Yuval Noah Harari ons mee naar het stenen tijdperk, de heiligverklaring van de Bijbel, vroegmoderne heksenjachten, het stalinisme, het nazisme en de heropleving van het hedendaagse populisme, om de complexe relatie tussen informatie en waarheid, bureaucratie en mythologie, wijsheid en macht bloot te leggen. Hij onderzoekt hoe verschillende samenlevingen en politieke systemen in het verleden informatie hebben gebruikt om hun doelen te bereiken en orde te scheppen, ten goede en ten kwade. In de 21ste eeuw kan kunstmatige intelligentie ervoor zorgen dat we geen grip meer hebben op de verspreiding van waanideeën en onwaarheden. Door weloverwogen keuzes te maken, kunnen we de ergste uitkomsten wellicht nog voorkomen.
Op basis van de meest recente research zet dit boek vol praktische tips en verhelderende illustraties ongeveer alle doemscenario’s in een ander licht. De problemen zijn groot. Maar ze zijn oplosbaar.
‘Een schitterend, hoopvol boek, precies wat we nu nodig hebben.’ - Rutger Bregman Voel je je angstig, machteloos en verward over de toekomst van onze planeet? Dit boek zorgt ervoor dat je op een andere manier naar de klimaatcrisis kijken – reikt je de oplossing aan. Sombere berichten vertellen ons dagelijks dat de aarde uitgeput raakt, dat de vissen uit de oceanen gaan verdwijnen, dat we maar geen kinderen meer moeten krijgen. Maar in het briljante en hoopvolle Niet het einde van de wereld zoomt datawetenschapper Hannah Ritchie uit en laat zo een heel ander beeld zien. De mensheid heeft namelijk al heel veel en heel snel vooruitgang geboekt bij de aanpak van de klimaatproblematiek. Het ziet er zelfs naar uit dat we in staat zullen zijn echt duurzaam met de aarde om te gaan. Van de deugden van lokaal geproduceerd voedsel tot leven op het platteland, van de gevaren van overpopulatie tot plastic en palmolie: Ritchie heeft er gegevens over verzameld die inzicht bieden in wat werkt, wat niet, en waar we ons als eerste op moeten richten. De problemen zijn groot, zo blijkt, maar oplosbaar. We zijn niet verloren. We kunnen iedereen een betere toekomst bieden. Laten we die kans grijpen.
Nijntje danst door het huis van blijdschap. Ze krijgt een broertje of een zusje! Als kleine Pluis geboren wordt is Nijn er stil van, want ze had niet verwacht dat het zo klein zou zijn. Kenmerken Afmetingen: 16 x 16 cm Leeftijd: 1 tot 4 jaar
'Allesverwoestend laait het vuur op uit Tommy Wieringa's verpletterende roman Nirwana.' De Morgen
'Bijna 500 bladzijden boeiende literatuur die je niet weg kunt leggen, die ontroeren en je tot nadenken stemmen.' Dagblad van het Noorden
De geschiedenis van een grootvader bepaalt het heden van een kleinzoon. Samen vertellen ze het verhaal van een eeuw waarin het wereldvuur oplaaide als nooit tevoren.
Gevierd kunstenaar Hugo Adema stamt uit een roemruchte familie die al decennia haar stempel op de moderne tijd drukt. Zijn grootvader Willem Adema stichtte zijn offshore-imperium na een dubieuze rol in de Tweede Wereldoorlog: aanvankelijk vecht hij aan Duitse zijde aan het oostfront, maar halverwege de oorlog sluit hij zich aan bij het verzet. Wie is die man die sommigen vereren als een held en anderen beschouwen als een geslepen opportunist?
Terwijl zijn tweelingbroer aan het hoofd van het familiebedrijf het grootste schip ter wereld laat bouwen, raakt Hugo’s eigen leven in een impasse als zijn grote liefde hem verlaat. Hij keert terug naar het landgoed waar hij is opgegroeid om weer te schilderen en het verleden van zijn inmiddels honderdjarige grootvader te onderzoeken. Wanneer zijn vroegere gouvernante overlijdt duiken in haar huis de verloren gewaande dagboeken van Willem Adema op, die een ontstellend licht werpen op diens oorlogsjaren. Is dit het moment om de geschiedenis recht te doen?
Nirwana is een wervelend epos over een familie die generatie na generatie de verovering van de aarde najaagt, ook wanneer blijkt dat het vuur een goede knecht is, maar een slechte meester.
De grote Tiktok-hit van Colleen Hoover! ‘Nooit meer’ is een persoonlijk emotioneel verhaal met universele zeggingskracht. 'Nooit meer' van Colleen Hoover vertelt het aangrijpende verhaal van Lily, die verliefd wordt op de knappe neurochirurg Ryle. Hij is assertief, koppig en een tikje arrogant, maar ook gevoelig, briljant en dol op Lily. De opbloeiende nieuwe relatie brengt herinneringen terug aan Atlas, haar eerste liefde. Als hij weer in haar leven verschijnt, komt alles wat Lily heeft opgebouwd in gevaar. Dan komt het eropaan dat ze de kracht in zichzelf vindt om te zorgen dat de toekomst geen herhaling wordt van het verleden. Colleen Hoover schreef met 'Nooit meer' een persoonlijk emotioneel verhaal met universele zeggingskracht.
Welkom in Lock Haven, Washington, waar de gelukkigste straat van de Verenigde Staten zich bevindt. Als je door Bird Street zou wandelen, zou je zien dat het de bewoners voor de wind gaat, want er staan kasten van huizen. En als je de bewoners zou ontmoeten, dan valt het op dat ze allemaal oprecht gelukkig zijn. Ze hebben succesvolle carrières, doen precies de dingen die ze altijd al wilden doen en ze zijn allemaal gezond. Fysiek, mentaal én spiritueel: het zijn stuk voor stuk vitale, weldenkende en – de meesten van hen althans – ruimhartige mensen. En hun kinderen? Die zijn perfect. Ieder van hen is getalenteerd. Een belofte. Je zou kunnen zeggen dat het de bewoners van Bird Street iets té goed gaat. Tot het november wordt. Dan breken de Donkerder Dagen aan. Luana en Ralph weten het, en hun kinderen Kayla en Django ook. Ieder jaar in november slaat hun geluk om en worden ze juist overvallen door ongeluk. Daar zijn de pijntjes, de domme pech, de financiële tegenvallers. Periodes van ziekte, mentale verwarring en depressie. Meestal niets onoverkomelijks, maar de Donkerder Dagen kunnen ze elk jaar maar beter uitzitten. Na een week of vier is het voorbij en keert het geluk terug... maar wel tegen een prijs. Iemand moet sterven in de bossen achter hun huis. Gebeurt dat niet, dan grijpt het onheil om zich heen. En elk jaar stellen Luana en Ralph zich de vraag: hoeveel is een mensenleven waard? Met November, een moderne twist op het klassieke faustiaanse pact, geeft Thomas Olde Heuvelt een ongekend duistere inkijk in de menselijke ziel. Een spectaculair nieuw hoogtepunt in zijn oeuvre. In de pers 'Meester van de horror-thrillers'' AD 'Moeilijk weg te leggen' **** de Telegraaf 'Hij heeft hij in de Nederlandse fictie een loket geopend waarvan er geen tweede is.' de Volkskrant ‘Olde Heuvelt vertelt zijn verhaal mooi ingetogen. Zo nu en dan een gruwelscène, maar vaker laat hij de spanning onderhuids zinderen. En dat werkt.’ Noordhollands Dagblad ‘Een loeispannend, fabelachtig verhaal. Het kan allemaal natuurlijk niet, maar Orakel is zo goed geschreven dat je als lezer alles wat Olde Heuvelt je voorschotelt gewoon gelooft.’ Juryrapport shortlist Gouden Strop 2022 ‘Thomas Olde Heuvelt is een sensitieve schrijver. Geluid, geur, kleur, gevoel in vingertoppen – alles doet mee in de horrorscènes die hij smikkelend optast. Dan is de vraag: ja, HEX deed hij goed, maar blijft hij goed? Het antwoord is ja.’ NRC Handelsblad ‘Nederland mag trots zijn op een literair wonder als Olde Heuvelt.’ Boekenkrant
De vormgeving van deze serie is stoer en robuust, zonder de onmiskenbare charme van Pauline Oud geweld aan te doen. Het kleurgebruik is overwegend zwart/wit, met kleuraccenten in zachte pasteltinten. De luxe afwerking van de boeken sluit aan bij de nieuwe stijl, met een in leer afgewerkte rug en een stoer leren label. Ook de vragen zijn geheel herzien. Kortom, hetzelfde succesvolle concept in een fonkelnieuw jasje gestoken, zodat aanstaande en jonge ouders nu nog meer keus hebben! 96 pagina's. ISBN 9789463332279