Dit is een artikel van everymoov.com
Duurzaam ondernemen wordt steeds belangrijker voor bedrijven
Vrijdag 21 juli 2023
Foto: pixabay (rechtenvrij)
Dit is een artikel van everymoov.com
Welke vormen van duurzaam ondernemen past jouw organisatie momenteel al toe? In de afgelopen jaren is duurzaamheid een steeds belangrijker onderwerp geworden. Niet alleen voor bedrijven, maar ook voor overheden en particulieren. Neem het explosief groeiende aantal huishoudens wat voor zonnepanelen op hun dak kiest. Daarbij zetten overheden organisaties wereldwijd aan tot het verduurzamen van hun manier van werken middels nieuwe wet- en regelgeving op verschillende vlakken. Met deze nieuwe wet- en regelgeving wordt onder meer ingespeeld op het behalen van de zeventien vastgestelde Sustainable Development Goals (SDG's). Deze doelen dienen als leidraad om de wereld tot een betere plek te maken, met 2030 als punt aan de horizon. Ben jij bekend met SDG Nederland?
Zeventien verschillende doelen om aan een betere wereld te werken
De zeventien doelen die zijn opgesteld lopen sterk uiteen. Zo is het bestrijden van armoede het eerste doel. Gevolgd door het tegengaan van honger in de wereld. Het zijn doelen waar je als organisatie wellicht geen directe invloed op hebt, anders dan het betalen van een eerlijke prijs voor de onderdelen of diensten die je elders op de wereld afneemt.
Het derde gedefinieerde doel is het inzetten op een goede gezondheid en welzijn. Hier heb je als bedrijf een grotere invloed op. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om medewerkers dagelijks een verse, gratis lunch te bieden. Een andere manier om in te zetten op een goede gezondheid en welzijn: faciliteer sportactiviteiten gedurende de werkdag, of bied medewerkers een abonnement op de sportschool aan. Niet alleen draag je als bedrijf bij aan de SDG's in Nederland op deze wijze; ook heeft het een positieve invloed op het ziekteverzuim.
Slim inzetten op SDG's met gamification
Maak van het werken aan de verschillende SDG's binnen je organisatie een spel; zet in op gamification. De afgelopen jaren wordt gamification steeds vaker ingezet om organisaties mee te krijgen, of bijvoorbeeld om een boodschap over te brengen. Het spelen van een spel, of het nastreven van het behalen van een challenge helpt medewerkers gemotiveerd te houden. Het is veel leuker dan een bericht op een sociaal intranet, waarin je vraagt medewerkers hun afval te scheiden op kantoor. Het bedenken van de verschillende challenges rond SDG's hoef je niet zelf te doen. Er bestaan platforms die je hierbij helpen, door een uitgebreide set aan challenges aan te bieden. Logischerwijs heb je hier ook de mogelijkheid zelf een challenge toe te voegen.
Bovenstaand bericht is afkomstig van een externe bron en betreft geen redactioneel artikel. BHZNet.nl is niet verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van dit bericht.