FlevoMeer Bibliotheek houdt tijdens lockdown contact met senioren
Dinsdag 16 maart 2021BIDDINGHUIZEN - Om in contact te blijven met bezoekers, bellen medewerkers van FlevoMeer Bibliotheek. Ze maken een praatje en vragen of ze een helpende hand kunnen bieden. De klantvriendelijke actie startte in Lelystad, en is nu uitgebreid naar alle vestigingen.
FlevoMeer Bibliotheek wil zo laten zien dat ze aan haar leden denkt. "De eerste reacties waren positief", schrijft de bibliotheek in een nieuwsbericht.
Hoe gaat het met u?
"We horen graag van onze oudere leden van 75+ hoe het met ze gaat", vertelt Grietje Hulsker van FlevoMeer Bibliotheek. "Bij deze groep valt nu veel van hun sociale leven weg. Het kopje koffie bij de buren, de wandelgroep, oppassen op de kleinkinderen of de krant lezen in de bibliotheek. Alles is afgelast of gebeurt online. Voor een deel van de ouderen kan dit lastig zijn. Daarom biedt FlevoMeer Bibliotheek graag een helpende hand."
Een bezorgservice
"Als bibliotheek bieden we altijd al een Bibliotheek aan Huis-service, voor als je (tijdelijk) even niet naar de bibliotheek kunt komen. Daarnaast is er nu een BezorgBieb opgezet, om tijdens de lockdown ook boekentasjes thuis te kunnen bezorgen", zegt Grietje. "Dat is dan ook een reden waarom wij in de telefoon klimmen. Via een persoonlijk gesprek willen we ouderen hierop attenderen en deze gratis service voor leden aanbieden. Ik merk dat veel ouderen hier geen weet van hebben en dat is jammer. FlevoMeer Bibliotheek stimuleert het lezen en aangezien we dus deze bezorgservice hebben opgezet - naast de al bestaande Bibliotheek aan Huis -, willen we dit ook graag van de daken schreeuwen", lacht Grietje.
Bel de klant
FlevoMeer Bibliotheek startte in het voorjaar van 2020 eenzelfde soort actie tijdens de eerste lockdown. "Medewerkers belden met bezoekers en dit werd zeer gewaardeerd. Het vervolg, waarin we de BezorgBieb graag promoten, is van start gegaan in Lelystad en is inmiddels uitgebreid naar alle vestigingen", aldus de bibliotheek. Het betreft het bellen naar klanten tussen de 75 en 85 jaar. Het doel van het telefonisch klantencontact is om in een paar dagen zo rond de 100 leden te bellen.
Redactie BHZNet.nl / Bron: Flevomeer Bibliotheek