Belevenisvlucht geeft een eerste indruk lawaai Lelystad Airport
Maandag 28 mei 2018BIDDINGHUIZEN - Lelystad Airport wordt omgevormd tot een vakantievliegveld. Op woensdag 30 mei zal een belevingsvlucht worden uitgevoerd. Een Boeing 737 800 zal tussen 15.30 en 21.30 de vliegroutes van Lelystad Airport afleggen zodat er een idee ontstaat van de geluidsoverlast die straks zal ontstaan.
Ook Biddinghuizen zal worden aangedaan. Het vliegtuig zal aan de oostkant van Biddinghuizen vliegen ter hoogte van de Alikruikweg en Mosselweg:
- van Elburg richting Zeewolde (inkomende dalende vlucht): 16:47 en 18:13 uur
- van Zeewolde richting Elburg (uitgaande stijgende vlucht): 16:05, 17:28, 19:13 en 19:43 uur
Het definitieve vluchtschema wordt op de dag zelf vastgesteld en is afhankelijk van het weer en de luchtverkeersleiding. Via Flightradar24.com en vergelijkbare sites en apps is de vlucht te volgen. Het vluchtnummer is HV051 (callsign TRA51). Als je in de app de zogenoemde 'alert' voor 'featured flights' aanzet, krijg je via de Flightradar app een notificatie op het moment dat de vlucht start. Het vliegschema is bekijken via Belevingsvlucht.nl.
Geluidsmetingen en evaluatie
Tijdens de belevingsvlucht worden op 23 punten geluidsmetingen uitgevoerd. Ook bij de drie bestaande geluidsmeetpunten van de gemeente Dronten in Biddinghuizen worden metingen uitgevoerd en er worden MP3 geluidsbestanden van de passage gemaakt. De Stichting Geluidshinder komt met een app die iedereen kan installeren. Daarmee is aan te geven hoe het geluidniveau in de directe omgeving is voor, tijdens en na de belevingsvlucht. Daarbij speelt de locatie een rol: de app is zo ingericht dat alleen mensen die zich in de regio van een van de vliegroutes bevinden, kunnen deelnemen. De resultaten worden vergeleken met de feitelijke geluidsregistraties. Op de website www.belevingsvlucht.nl kan naderhand een enquête worden ingevuld.
'Vlucht niet realistisch, maar geeft een eerste te gunstige indruk'
De vlucht is niet realistisch aldus Frank Pels van Vliegop Biddinghuizen. Er wordt precies gevlogen door het midden van de vier brede kilometer corridor van de vliegroutes. Het zal vermoedelijk de eerste en enige keer zijn dat er zo precies volgens de vliegroutes wordt gevlogen. Er zijn geen passagiers of bagage aan boord. Van een afgeladen vliegtuig moeten de motoren veel harder werken om in de lucht te blijven en dit produceert dus veel meer geluid. Er wordt niet geland en opgestegen vanaf Lelystad Airport, terwijl dit het meeste geluid geeft. De luchthaven wordt op 600 voet hoog gepasseerd. Daarnaast geeft een enkele, aangekondigde vlucht overdag geen goed beeld van de ruim 60 zwaarbeladen toestellen die straks dagelijks van 6.00 tot 24.00 uur langs Biddinghuizen en Dronten-West zullen bulderen. De vlucht is niet realistisch maar geeft hooguit een eerste, vermoedelijke veel te gunstige, indruk van het vliegtuiglawaai. De minister heeft al laten weten dat de uitkomsten van de belevingsvlucht geen invloed hebben op de besluitvorming van Lelystad Airport. Desondanks roept Pels iedereen op de enquête op Belevingsvlucht.nl in te vullen.
Geluidsmetingen
Sensornet doet live metingen in Dronten-West, Zeewolde, Biddinghuizen en Lelystad Airport zelf. Kijk live mee via deze link.
Speciale APP
Stichting Geluidshinder, de bedrijven SoundAppraisal en Sensornet hebben een speciale app gemaakt waarmee mensen onder de laagvliegroutes hun beleving kunnen doorgeven. De app kun je downloaden op een smartphone en je kunt alleen meedoen aan het onderzoek als je in de buurt van een laagvliegroutes bent.
De app kost niets en de resultaten zullen donderdag aan het einde van de dag beschikbaar zijn.
Installatie link APP