Alternatieve route ontziet Veluwe en Teuge
Vrijdag 25 augustus 2017BIDDINGHUIZEN - Er is een goed alternatief voor de omstreden vertrekroute van Lelystad Airport, die stiltegebieden op de Veluwe en vliegveld Teuge ontziet. Dat zeggen de Luchthaven Teuge en werkgeversorganisatie VNO-NCW Midden. Zij hebben het alternatief gepresenteerd tijdens een werkbezoek van Tweede Kamerleden en Statenleden van Overijssel en Gelderland aan Teuge.
In juni ontstond er commotie door de route, die staatssecretaris Dijksma had voorgesteld. Volgens die route zouden vertrekkende vliegtuigen van Lelystad vanaf Elburg tot aan Apeldoorn op 1.800 meter hoogte moeten blijven vliegen en pal over vliegveld Teuge gaan. De directeur van Teuge waarschuwde dat de luchthaven failliet zou gaan, omdat parachutisten er niet langer hun sport zouden kunnen beoefenen. Teuge en Gelderland riepen Dijksma toen op een alternatief te laten onderzoeken, dat de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL) had voorgesteld.
Eigen alternatief
Teuge heeft ook zelf een alternatief laten maken, de zogeheten B++ variant. Daarin komen de vliegtuigen niet meer vanaf Elburg over Teuge, maar verlaten ze Flevoland op circa 900 meter hoogte al ter hoogte van Hierden, tussen Harderwijk en Nunspeet. Bij Garderen gaan de toestellen dan richting zuidoosten en zuidwesten. Het alternatief lijkt op een vliegroute over Harderwijk, die enkele jaren geleden na protest vanuit de Noord-Veluwe is afgevallen.
Korter
Volgens Vliegveld Teuge en het gespecialiseerde adviesbureau Adecs is dit alternatief 20 kilometer korter dan de route die Dijksma heeft voorgesteld, wat brandstof bespaart.
Hoewel vliegtuigen op veel lagere hoogte de Noord-Veluwe op vliegen, zegt Teuge dat het aantal ernstig gehinderden op de Veluwe met 1.700 (45 procent) zal afnemen, terwijl stiltegebieden worden ontzien.
Volgens directeur De Groot van Teuge is het alternatief al bekeken door het Britse adviesbureau Helios, dat in opdracht van Luchtverkeersleiding Nederland een second-opinion voor de vliegroutes uitvoert. Helios zou hebben aangegeven dat de nieuwe route milieueffecten kan beperken en operationeel acceptabel is en daarom nader moet worden beoordeeld.
Gevolgen Flevoland
De alternatieve route heeft wel gevolgen voor vliegverkeer boven Flevoland. Vertrekkende toestellen hoeven niet langer vanaf Biddinghuizen tot Elburg te vliegen, maar verlaten de polder ter hoogte van Dorhout Mees bij Biddinghuizen. De overlast voor het dorp lijkt hiermee minder te worden. Deze situatie geldt als vliegtuigen in zuidwestelijke richting vanaf Lelystad zijn opgestegen.
Bij vertrek in noordoostelijke richting ontstaat er door het plan Teuge een nieuwe vliegroute over oostelijk Flevoland. Ter hoogte van het asielzoekerscentrum bij Roggebot maken vliegtuigen een bocht naar zuidwestelijke richting en koersen op 1800 meter hoogte over Walibi en enkele bungalowparken aan de Randmeren richting Hierden in Gelderland.
Herindeling
De alternatieve route kan een oplossing zijn tot een grote herindeling van het luchtruim, die in 2023 wordt verwacht. Gelderland en Overijssel willen hierbij worden betrokken, zo hebben ze de Kamerleden duidelijk gemaakt. De Tweede Kamer praat op 13 september over Lelystad Airport.
Bron: Omroep Flevoland