Trots van taxivloot kost Fred bijna het leven
Vrijdag 17 mei 2002BIDDINGHUIZEN - Als blijk van waardering voor zijn kunde als taxichauffeur, opgebouwd in bijna 18 jaar ‘op de taxi‘, reed Zwollenaar Fred dinsdagnacht in de peperdure E-klasse Mercedes van City 2000. De rit die rond half drie in de Luttekestraat begon, eindigde enkele tientallen minuten later bij SixFlags bijna met de dood van de chauffeur. De drie rovers van de wagen konden geen getuige gebruiken.
De paar maanden oude Mercedes was onder meer voorzien van een navigatiesysteem, maar de kans is groot dat Fred die niet gebruikt heeft. De 50-jarige Zwollenaar wordt door collega‘s ‘een levende stratenkaart‘ genoemd.
Zijn jarenlange ervaring hebben hem niet alleen een grote kennis van het Zwolse en regionale wegennet opgeleverd, maar ook de nodige mensenkennis. Zijn radar voor ongure types sloeg geen alarm toen het groepje van drie mannen zijn taxi aanhield in de Luttekestraat. Hele normale jongens, leken de late gasten. Netjes ook. Met een sportttas. Een rit richting SixFlags - in de polder, net voorbij Biddinghuizen - was het verzoek. Voor taxichauffeurs is die bestemming, ook om half drie ‘s nachts, geen hele rare. Werklui die een schilderklus aan de huisjes van het vakantiepark bij SixFlags hebben of in het park zelf aan een van de attracties moeten klussen, gaan vaker stappen in een stad als Zwolle. En moeten dan voor dag en dauw weer terug naar hun werkplek.
Contact niet meer mogelijk
Fred meldt zich bij de centrale van het taxibedrijf, en zet via Elburg koers naar het attractiepark. Contact met de centrale via de mobilofoon is vanaf een bepaald moment niet meer mogelijk. De zendapparatuur heeft een bereik van ongeveer twintig kilometer.
Voor de rit naar SixFlags staat zo‘n twintig, dertig minuten. Rond drie uur zou Fred zich weer moeten melden. Dat gebeurt niet. Op een normale avond zou de centrale van City 2000 wat later zelf contact zoeken met de bestuurder, via de mobiele telefoon. Door omstandigheden gebeurt dat deze ochtend niet.
Fietsketting
Fred zou ook niet meer opgenomen hebben, als rond kwart over drie contact met hem gezocht was. Zijn gasten gedragen zich tijdens de nachtelijke rit eerst nog als zoveel andere taxigasten in de nacht. In gebrekkig Engels dollen ze af en toe wat met de chauffeur. De stemming is rustig. Maar dat verandert bij het attractiepark. Daar slaan ze hun slag. Fred krijgt van achteren een fietsketting om zijn hals getrokken, de man in de bestuurdersstoel zet vliegensvlug de auto in de parkeerstand en zorgt zo dat chauffeur en auto geen kant meer uit kunnen. Professionals, helaas voor Fred.
De mannen gaan volledig los op de nu hulpeloze Zwollenaar. Het ernstig toegetakelde slachtoffer wordt nog ontdaan van een aantal sieraden, een halsketting, ring. De beulen gooien hem vervolgens in het water, in de veronderstelling dat Fred niet meer leeft. In de sloot komt hij op en tussen juist afgesneden riet terecht. De vlijmscherpe randen van de begroeiing verwonden de Zwollenaar nog ernstiger dan al het geval was. Nog is het niet gedaan. Zijn belagers merken dat hij nog leeft en tuigen hem nog verder af. Uiteindelijk gaan ze er vandoor in de peperdure Mercedes. Vooralsnog ontbreekt van mannen en auto elk spoor. In de tank van de wagen zat nog maar een beperkte hoeveelheid brandstof, hooguit genoeg voor een rit van zeventig, tachtig kilometer. Waar de rit heenging - Lelystad, Utrecht?
Schrik van het leven
De door het koude water onderkoeld geraakte Fred weet - ondanks zijn zware verwondingen - strompelend rond vier uur ‘s ochtends een vakantiehuisje bij SixFlags te bereiken. Het echtpaar dat daar logeert, krijgt de schrik van het leven. Maar is bij zinnen genoeg om parkbewaking en politie in te schakelen. Kort daarop hoort het taxibedrijf over het lot van de chauffeur. In het ziekenhuis van Lelystad wordt een groot deel van de ochtend geopereerd aan de chauffeur.
De tweede Mercedes van de E-klasse, de trots van de vloot, is even wat minder geliefd bij zijn 35 collega‘s.
Bron: Apeldoornse Courant