ZweefvliegClub Flevo koopt twee nieuwe vliegtuigen
Vrijdag 24 februari 2012BIDDINGHUIZEN - Nu de dagen weer langer worden en de temperaturen omhoog gaan, wordt het weer lekker om buiten te zijn. De een gaat voor een lange wandeling, de ander om een stuk te fietsen en zweefvliegend Nederland gaat de lucht weer in.
Na een winter sleutelen aan vliegtuigen, lieren en het veld is al het materiaal weer klaar om op mooie dagen het luchtruim te kiezen.
De start van dit seizoen is voor ZweefvliegClub Flevo extra speciaal omdat er 2 nieuwe vliegtuigen aangeschaft zijn. Twee vliegtuigen van de vereniging, een ASK13 en een LS3, zijn vorig jaar verkocht en daar zijn twee moderne glasvezel vliegtuigen voor teruggekomen.
Een zeer fraaie LS7 en een Twin Astir 1. Met deze verandering zijn er alleen nog moderne vliegtuigen binnen de vloot van ZC Flevo, wat het onderhoud gemakkelijker maakt en de prestaties verbetert.
Na de doop van de nieuwe aanwinsten zullen deze allebei binnen de club ingezet worden als trainer vliegtuigen. De Twin Astir 1, is een instructievliegtuig met 2 zitplaatsen en zal voornamelijk gebruikt worden voor de opleiding van leerlingen. Beginnen met de opleiding kan al vanaf 14 jaar, waarbij er direct op de eerste dag al gevlogen wordt.
Tijdens de opleiding neemt de instructeur achterin het vliegtuig plaats en de leerling zal voorin zitten. Door steeds meer taken uit handen te geven, zal de instructeur steeds minder hoeven doen tot het punt dat de leerling zelf alle delen van de vlucht uitvoert.
Wanneer de instructeur ervan overtuigd is, dat de leerling over alle vaardigheden beschikt die nodig zijn om een veilige vlucht uit te voeren, mag de leerling voor het eerst alleen. Ook de eerste solovluchten, zullen in de tweezitter plaatsvinden. Wanneer iedereen ervan overtuigd is dat de solist er klaar voor is, mag deze de eerste vlucht maken op een eenzitter. Dat is waar de LS7 in actie komt.
Tussen de Twin Astir 1 en de LS7 zitten nog een aantal stappen. Een aantal eenzitters die stapje voor stapje moeilijker zijn om te vliegen. Als laatste komt daar de LS7 bij die voor de solisten het laatste vliegtuig is wat ze zonder brevet mogen vliegen. Daarmee hebben de solisten de beschikking over een zeer geavanceerd prestatievliegtuig waarmee ze grote afstanden kunnen afleggen.
Een zweefvlucht bij ZC Flevo begint meestal met een spectaculaire lierstart. Doormiddel van een kabel wordt het vliegtuig met een snelheid van ongeveer 90 kilometer per uur naar 400 meter hoogte getrokken. Na het loskoppelen van de kabel begint de uitdaging voor de piloot, namelijk zo lang of ver mogelijk vliegen. Hoe ver of hoe lang de vlucht is, hangt af van de thermiek. Dat is de opstijgende lucht die ontstaat door instraling van de zon waarmee een zweefvliegtuig hoogte kan winnen. De lengte van de vlucht is dus afhankelijk van het weer en de vaardigheid van de piloot.
Moderne zweefvliegtuigen kunnen in gunstige omstandigheden boven Nederland ongeveer tot 2 kilometer hoogte vliegen. Daarbij kunnen ze per meter hoogte ook nog eens 40 meter afstand afleggen. Dat betekent dat met een hoogte van 2 kilometer, 80 km afstand afgelegd kan worden. Tijdens het afleggen van zulke afstanden worden soms snelheden bereikt van boven de 200 kilometer per uur. Dat maakt zweefvliegen een spectaculaire sport met veel uitdaging en grensverleggende mogelijkheden.
Ben je zelf nieuwsgierig geworden naar de nieuwe vliegtuigen of naar alle andere mogelijkheden die de vereniging te bieden heeft, kijk dan op de website http://www.zcflevo.nl. Hier kun je je inschrijven voor de informatieavond op 17 maart of voor de zomercursus. Tijdens een vliegdag langskomen kan natuurlijk ook, die zijn alle zaterdagen en zondagen tussen maart en oktober. Zelf leren vliegen kan al vanaf 14 jaar voor ongeveer 65 euro per maand.