CDA stelt vragen over business case en MER Lelystad Airport
Donderdag 10 april 2014BIDDINGHUIZEN - Op dinsdag 8 april 2014 is de business case en de M.E.R. van Lelystad Airport gepresenteerd en openbaar geworden. De fractie van het CDA heeft het rapport met aandacht gelezen en maakt zich zorgen over de toekomstige ontwikkelingen voor met name Dronten-West (De Gilden) en Biddinghuizen.
CDA Dronten: "Ons standpunt is steeds geweest: We zijn voor, mits er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan:"
- Een draaiing van de start en landingsbaan van 5 graden.
- Het realiseren van een z.g. 'Offset Approach'
- De overlast voor de inwoners van de gemeente Dronten zoveel mogelijk moet worden voorkomen.
Nu uit de milieu effect rapportage blijkt dat er niet aan deze voorwaarden kan worden voldaan ontstaat er voor het CDA een nieuwe situatie.
Het CDA heeft daarom de volgende vragen:
- Deelt het college de zorg van het CDA omtrent de te verwachten geluidsoverlast in Dronten West nu niet wordt voldaan aan de genoemde voorwaarden?
- Kunt u ons aangeven wat de volgende stappen zijn die het College gaat zetten om voor onze inwoners een acceptabele leef- en woonomgeving te garanderen, waarbij de vliegoverlast zo veel mogelijk beperkt wordt?
- Is het juist dat de hinder voor de wijk Graafschap door de jongste inzichten in de M.E.R. aanzienlijk minder is dan aanvankelijk werd gedacht? En heeft dit gevolgen voor andere gebieden in de gemeente Dronten?
- In het rapport lezen we dat Lelystad Airport nieuwe klanten wil aantrekken terwijl in eerdere publicaties gesproken wordt over een 'overloop' luchthaven van Schiphol. Hoe kijkt het college naar deze ontwikkeling en is deze mogelijkheid als eens eerder te sprake gebracht bij de Alders Tafel?